torsdag 8 december 2011

Rymling, lyx, billigt och voodoo

Jag hade visst glömt att knyta ett extrasnöre längst ner, under de två eltrådarna i grinden in till hästhagen.
LitenSara hittades i alla fall i trädgården imorse, lagom till att jag och de tre yngsta redan var snubblande nära att bli duktigt sena till skola/förskola.

Tur att det går att lura de flesta fyrbeningar i familjen med en tuss hö!

Lyxfrukost hos Freundin efter barnsläpp och före optikerkoll.
Jag har länge trott att jag som närsynt, någon gång skulle kunna kompensera de där för "korta armarna" som alla över 40 brukar prata om, med att helt slippa glasögon!?
Att synskärpan liksom skulle mötas på mitten någonstans?

En ögonläkare upplyste mig häromsistens att det inte riktigt funkar så.
En gång närsynt, alltid närsynt och sällan i behov av progressiva glasögon.

Nu har jag beställt två par nya glasögon, bokat tid för att fixa nya linser och är förvånad över slutsumman?
Fortsätter det i den här prissjunkartakten, kommer jag snart få betalt för att bära synkorrigering.
Det blir bara billigare och billigare för varje gång jag kliver iväg till en optiker, vilket jag kanske inte gör så himla ofta ändå.
Senast var nog för en tre år sedan.

Barnaskocken är ihopskyfflad, utfodrad och vederbörligt åthutad och nu börjar nedräkningen till jag blir släppt på grönbete, vilket är detsamma som den årliga glögg-, pyssel- och smörgåstårtekvällen med andra föräldrar från kyrkans hopp-och-lek.
Helt barnfritt, med undantag av de allra minsta små som får följa med maten, dvs sina bröstmjölksfyllda mödrar.

Själv ska jag utföra voodoobesvärjelser med hjälp av nåltovningsnålar eller också limma fast fingrarna i något trevligt papper.
Jag ser fram emot kvällen!

8 kommentarer:

Ezter sa...

Billigare hos optikern! Då får jag gratulera! ;)

Mångmamma sa...

Ezter, jag minns ditt tråcklande från tidigare i höstas med dina glasögon men jag är uppriktigt förvånad över hur smidigt det faktiskt KAN vara!?
Smarteyes på Storgatan i "stora staden", har enhetspris på enkelslipade glas - 995 kr styck och 50% rabatt på andra paret - jag betalar knappt 1500 för två par!
Hade jag behövt progressiva glas istället hade jag fått betala 2995 kr - totalt.
Synundersökningen ingår!
Inget mankemang med olika priser på olika bågar utan lika rakt över hela sortimentet.
Kan rekommendera dem varmt!

Lippe sa...

Hmmmm, jag kanske skulle åka till stora staden nästa gång?!!
Ha så kul på betet!

LillaTuss sa...

Jahaja... där ser man! Närsynta behöver sällan progressiva!! Då måste jag vara ett unikum. För det första blir jag bara mer och mer närsynt... vilket inte sker efter 25-30 år enligt tre olika optiker jag varit hos. Så börjar då se sämre. Går till optikern (3 veckor sen) och får veta att jag blivit mera närsynt (?) och dessutom kommer att behöva progressiva till våren/sommaren. Måste nog börja spara nu

Ezter sa...

Bara att gratulera som sagt! Ibland ska man ha tur!

Cicki sa...

Måste nog gå på koll, för jag börjar få lite konstiga blixtar och sånt framför ögonen. Det var länge sedan jag kollade synen. Har de senaste åren kört med billiga alternativ á la Rusta eller ÖB. Men nu skrämmer min synskärpa mig ibland. Det vore en katastrof om det hände något med synen. Då kan jag ju inte sy lika noggrant längre.

Bina sa...

Det lät som en trevlig tradition det där med pysselkväll! För vuxna. Utan barn som gör snett och vint och asymmetriskt ; )

Mångmamma sa...

Cicki; Gör det - utan syn kommer en inte långt.
Bina; En fin tradition! Pyssel utan barn blir minst lika flamsigt men klart mindre snett!