fredag 23 december 2011

Isbjörnar och eltandborstar

Mitt bidrag i 1av3,s tävling om "Isbjörnar och eltandborstar" var inte ett av de 10 vinnande.
Istället publicerar jag det här, en krönika i brevform, med i allra högsta grad mina funderingar inför julen.

//Kära Tomten.

Nu när det lackar emot jul har jag några små önskningar som jag tror att du kan uppfylla.
Eftersom jag sett till att alla mina små-vilda-glada borstat sina tänder noga hela året, både morgon och kväll, kan du väl vara så snäll och lyssna på mig?

Jag vill inte ha en stor säck ståendes på kökstrappan fylld med allsköns plastkrafs, miljontals nya Barbieskor eller ens nya Legobitar till dem.
Jag vill heller inte ha några nya pussel, spel eller teknikprylar.
Inga nya attiraljer till hemmet behövs heller.
Huset svämmar redan över av barnens alla leksaker som dessutom verkar ha en förmåga att dupliceras under nätterna.
Varken jag, barnen eller dammsugaren vill bli matade med fler trasiga och förlupna leksaksdelar.
Eller behöva lägga ner en massa tid och energi på att sköta om, skyffla runt och plocka med alla dessa nya pinaler.

Vad jag däremot skulle önska, hett och innerligt är att mina barn kommer att få växa upp i en värld där det inte är sommarväder på vintern och vice versa.
Där årstidsväxlingarna får fortsätta att avlösa varandra och där naturens mångfald inte decimeras för varje år.
Att utrotningshotade djur och arter inte bara är något de kommer att kunna läsa om i skolans böcker eller kunna se som uppstoppade reliker på något dammigt museum.

Det är inte bara gulliga djur som pandan, tigern, fjällräven och isbjörnen som står inför ett totalt utdöende.
Lika illa, eller värre beställt är det med den kinesiska svärdsfisken, flodpärlmusslan,vietnamantilopen, för att inte tala om alla slags amfibier som sakta men säkert trängs undan av människosläktets hänsynslösa skövling av Moder Jord.
Kihansai Spray-paddan i Tanzania till exempel har försvunnit helt.

Men allt det här vet du ju redan, Tomten.
Idag vet ju minsta förskolebarn om att vi måste vara snälla, inte bara mot varandra, utan även mot naturen.
Annars har vi snart ingen natur kvar.
Och då tror inte jag att det är "först till flest dataspel på julafton" som vinner.
Tvärtom, skulle jag vilja påstå.

Så min önskan inför julen blir; Skippa minst hälften av alla potentiellt utfunderade julklappar och inse att ingen blir lyckligare av ännu en omslagspappersfylld soptunna lagom till juldagen.
Läs på, var frågvis, var kritisk och fundera lite över vilken typ av värld våra kommande generationer ska få växa upp i.

Oavsett om vi nyttjar eltandborstar som frestar på miljön, eller kör med hederlig gammaldags handkraft.//

God Jul på er!

12 kommentarer:

LillaTuss sa...

Bästa och klokaste önskelistan jag läst på länge.

GOD JUL!!!

Kalle Byx sa...

Tack för den tänkvärda listan. Önskar dig en grön jul.

Ezter sa...

Konstigt den inte var bland de 10 bästa! Kul jul på dig!

Karin sa...

Som sagt, helt enkelt klockrent! Du har mycket klokt att förmedla - och gör det hela tiden!

Tack för att vi fick ta del av det!

Kram

Anitha Östlund Meijer sa...

Enligt min mening borde den helt klart vunnit, och jag hoppas att tomten hör din bön.
Men eftersom den här bönen är så glasklart rätt återpublicerar jag den med hänvisning till din blogg på min sida om det är okej?

Med önskan om underbar kväll och kramar massor

Nipe sa...

Go' Jul!!!

Lippe sa...

Och en riktigt God Jul till dig!!
Kramar!
(du borde vunnit)

Märta sa...

Den önskelistan vinner iaf i mina ögon!

God Jul på dig, härliga kloka människa! Hoppas du och de dina får en riktigt fin julhelg! *kram*

Unknown sa...

Detta är ju verkligen den optimala önskelistan! Om alla önskelistor såg ut så...

Tack för den fina julhälsningen inne hos mig! Detsamma önskar jag dig och din underbara familj!

Kram!

Tankar vid midnatt sa...

Tro på julens förtrollning:
barnens kramar,
oväntade snöfall,
främlingars hälsningar,
oväntade gester av vänlighet.
Låt denna förtrollning leva i ditt hjärta hela året.
Önskar dig en skön julafton med allt vad det innebär för dig.
Julkärlek från Lena

Alfahannen sa...

Hej Mångmamma, och god fortsättning!

Jag har läst ditt bidrag, och tycker också att den är klockren. Jag har läst många av de andra bidragen som inte heller kom med, och jag kan inte annat än fascineras av den mångfald av lösningar som detta hårt styrda ämne givit upphov till.

Jag gillar ditt sätt att skriva, du har ett skönt, ödmjukt och avspänt förhållande med språket, och du har alltid något att säga.

I min bok är du en vinnare. Kram på dig!

Mångmamma sa...

Tusen tack!
Även om jag inte sett några andra (utom Anithas) bidrag i tävlingen, är jag jätteglad för att mina ord berör!
Och Alfahannen - än en gång grattis!