fredag 16 december 2011

Har tagit del av - förstår ej! (Superinternt skämt)!

Idag har jag misslyckats med en hel del.
Först och främst gick jag bet på att få med mig de två yngsta in till stan för en ny-syn-hämtar-tripp.
De lekte alldeles för bra för att jag skulle ha mage att slita upp dem från deras fantasivärld.
Mina glasögon lär ju ligga och vänta på mig ett tag till.

Sen misslyckades jag kapitalt att ha mobilen till hands när en av mina allra bästaste favoritförfattare försökte få en pratstund.
(Och ja, det är definitivt jag som omnämns som "testläsaren")

Till sist misslyckades jag med att vara den ultimata lekmamman som orkade engagera mig i barnens abnorma nu-är-det-helg-och-vi-är-trötta-lekar.
Istället morrade jag bara hotfullt åt dem, djupt försjunken i Sofie Trinh Johanssons första del i en kommande trilogi, Halvblod.

Hittills är jag förtjust.
Eftersom jag slöt Twilight-serien till mitt hjärta, är det inte märkligt att jag fångas av denna story.
En del känns igen, annat är nya och spännande grepp på ett gammalt favorittema inom litteraturen - vampyrer!

Säkerligen har det skrivits spaltmil om fenomenet som sådant.
Att olika genrer kommer tillbaka cykliskt, är lika förutsägbart som att vissa förnamn åter blir populära efter en viss tidsrymd.
Ändå är det här med det ockulta, övernaturliga, magiska en fascinerande del av vår litterära historia.

Om jag är mer än lovligt frånvarande ett tag framöver ska ni inte bli förvånade - jag bara frossar i ny och spännande litteratur.
Kanske mer än vanligt?

4 kommentarer:

Lippe sa...

Respekt till mamman som ser att barnens lek är så viktig att hon ställer in en planerad resa till staden!!
Och inget misslyckande ser jag i det och författaren ringer igen!

Kramar och tack för att du följt mig det här året!!!

LillaTuss sa...

Vi måste få tillåta oss att vara frånvarande då och då. Vi finns kvar när du vill och orkar vara närvarande igen.

Jan-Erik Ullström sa...

Rätt, rätt och åter rätt :)

Ezter sa...

Bra val av dig! Vi var i din stad igår. Hela dagen, jag är inte människa än! Helt totalt slut!