torsdag 17 november 2011

Marklund, Läckberg, Guillou med flera bör akta sig

Idag har jag hunnit läsa klart det manus jag haft hemma för test/korrekturläsning.
Vid flera ställen började ögonen dansa genom texten i jakt på den alltmer spännande och accelererande upplösningen.
Bara att dämpa den begynnande exalteringen och gå tillbaka i texten för att inte missa alltför mycket av eventuella småfel, språkliga avarter eller direkt ologiska kullerbyttor.

Så här långt kommen i ett pinfärskt oredigerat manus, är jag löjligt positiv.
Storyn bär, språket har ett bra flöde, dialogerna är rappa, händelseförloppet intrikat och trovärdigt.
Filmiska knep används frekvent manuset igenom.
Cliffhangers i slutet av kapitlen, vissa tillbakablickar samt insmugna förklaringar genom sublima antydningar.

För en del kan säkert manusets längd te sig avskräckande - runt 470 sidor thrillerdeckare är mastigt.
Fast jag som är en långrandig (minst sagt) berättare, gillar ju att sätta mina läshungriga tänderna i en riktigt tegelsten till bok.
Med handen på hjärtat har jag svårt att se vad som skulle kunna skalas bort, utan att historien blir lidande av det men så är jag ingen fullfjädrad lektör heller.
Än.

Nu återstår bara slutputsning, förlagsraggning och utgivning.
Något annat kan jag nämligen inte tänka mig som framtid för denna första del i en förhoppningsvis hel serie av spännande böcker.

Ska bli mycket roligt att följa fortsättningen av hur en hittills okänd författare sopar banan med de regerande deckardrottningarna och dito kungarna i vårt land.

Snart kan ni räkna in Jan-Erik Ullström bland våra stora deckarförfattare!

Och ni, glöm inte bort var ni läste det först!

19 kommentarer:

Ezter sa...

Väntar med spänning nu då :)

Unknown sa...

Lycka till! Och ge inte upp om du inte får napp hos de STORA förlagen (ofta bryr de sig inte ens om att svara). Mitt tips är att någon författarkollega eller annan person får läsa ditt manus och lämna synpunkter. Ett av mina största nöjen just nu att ha författardejt och läsa varandras manus och diskutera/ge respons. :D

LillaTuss sa...

Kommer jag ALDRIG att glömma om du lovar att påminna mig när den finns att köpa!

Igår kom den med posten... boken jag längtat efter. Kepplers senaste. Ska bara läsa klart skitboken med alla stavfel mm först. Måste bara få veta vem mördaren är... och även om den är dåligt skriven är det fusk att gå direkt till sista kapitlet.

Cicki sa...

Det låter spännande. Kul att få vara med från början....:-)

Karin sa...

Spännande..

Barnens Hjältar sa...

Vilken rosande recension! Låter verkligen lovande :-)

Unknown sa...

Det ska kommas ihåg! Jan-Erik Ullström var det! :-)

Madlar sa...

Men....först trodde jag att det var du som skrivit en bok. Eller är det en pseudonym?

Joanna Björkqvist sa...

Vad spännande! Så kul att höra din entusiasm över det nya fyndet! Jag ska med spänning lägga namnet på minnet! OCH minnas var jag läste det först! :)

Anonym sa...

Mitt namn är Jan-Erik Ullström, amatör och debutant inom genren. Stolt just nu ;)

Mångmamma sa...

För att förtydliga lite till - för er som inte uppmärksammat min tidigare vurm för Jan-Erik - så har han redan debuterat, fast inom si-fi-genren.
"Vägen till Umbria" har kommit ut i två delar på Mörkirdottirs förlag och är en fantasifull historia med (i mitt tycke) tydlig inspiration av både Tolkiens trilogi och Orwells samhällskritiska 1984.

Och ja, jag filar på manus jag med men inom en helt annan del av litteraturens värld ...

J-E - du har rätt att vara stolt, mycket stolt.
Jag tror stenhårt på ditt manus! :)

Anonym sa...

Tack :) Intressant att 1984 kommer upp då och då. Eftersom jag inte läst den. Baksidan med att ha läst 48 böcker på 33 år ;) Jag vill vara beviset för att det går att skriva bra litteratur, utan att läsa böcker själv! Kram på er. / Jan-E

JackH sa...

Ullström kanske sätter succén med detta manus! Han har stor talang!

Mångmamma sa...

Jack; Absolut. Ett genrebyte är inte fel att roa sig med ibland.

Anonym sa...

Ni är alltför vänliga. Alltför. Men tack för allt. För allt :) / Jan-E

Margareta sa...

Vad glad jag blir både å dina vägnar Eva och förstås å Jan-Eriks - ser med spänning fram mot utgivning och läsning!

Björn sa...

Du får ursäkta J-E Ullström, men jag tycker du är lite löjlig med hela ditt "har läst 48 böcker och tänker inte läsa mer men ska vara författare ändå".

Även om det verkar som att du får bra kritik det till trots så tycker jag det är ett löjligt förhållningssätt.

Anonym sa...

Noterat och respekterat Björn. Påståendet är mest ett gensvar på den generella och ganska taggiga åsikten, att du inte kan skriva bra om du inte läser, läser och återigen läser. Utan den bakgrunden kan det säkerligen te sig löjeväckande :) Faktumet kvarstår dock. Mycket för att peppa igång andra, som går i tvivel och självsänkningar pga just sådana generaliseringar. Det behövs så lite för att motarbeta en osäker vilja hos en potentiell skapare. Jag vill agera motvikt :) Tack för input och trevlig helg på dig, Björn Namnlös. /Jan-E

Mångmamma sa...

Björn, din kommentar fick mig att börja grubbla lite.
Jag ser faktiskt inget hinder för att kunna klämma ur sig spännande och läsvärda historier - även om den egna summan av lästa böcker är begränsad.
Ovanligt - ja men inte omöjligt!
Tänk på forna tiders berättartraditioner, visserligen hade en hel del folksagor och skrönor gått i arv men långt ifrån alla kunde återberätta med inlevelse.
Jag tror att samma sak gäller här.
J-E har förmågan att på ett trovärdigt sätt, förmedla en historia.