tisdag 25 oktober 2011

Tack för en trevlig kväll!

Visserligen vill inte luckan till tvättmaskinen leka med mig än men det ignorerade jag å det kraftigaste och begav mig till min nya kompis "pastaMia" för en stunds föräldrababbel om tonåringar och gränssättningar ikväll.
En hoper föräldrar som har barn i olika stadier av turbulenta åldrar - i - under - eller efter tonåren som ses lite då och då för att dryfta gemensamma åsikter om hur en bör förhålla sig till det uppväxande släktet.

Med mitt lilla delfacit av två, numera vuxna och utflugna barn, tror jag att jag hade en del att tillföra.
En hel del är relativt kontroversiellt

Vi hann avhandla det här med gränssättning, vilka strider som kan uppstå och vilka en bör ta, ekonomi, aktiviteter och sysslor hemma.
Jag vet med mig att jag är mycket för flockbyggande, växande ansvar, koll på tillgångar och utgifter.
Vägrar servera enkla lösningar om det inte gagnar individen, kräver en hel del av densamme och förväntar mig att telningen ska stå på egna ben strax efter studenten.
Senast!

Bäst är ändå känslan av att alla får komma till tals, att allas åsikter respekteras och att vi alla har något att tillföra varandra.
Sen blir det ju inte sämre av att vi, trots olikheter, har himla skoj när vi snubblar in på sidospår.

Som jag brukar tjata mig hes om; Att mötas är att växa!

1 kommentar:

Charlotte sa...

Helt rätt! Fast jag har en del av skocken fortfarande hemma. Tyvärr! Men det blir aldrig som man tänkt sej! Å sen drösar resterna hem på helgerna, dom som flytt hemmet och i viss mån förökat sej, med eventuell flickvän, en annan är gift och har två barnbarngrisar som jag måste krama livet ur. Minst var söndag. Njutning på högst nivå! Hoppas tvätten fått flytta ut ur maskinen. Troligen har jag tagit en kofot, alternativt släppt lös särbon. Han hade skruvat sönder maskinen i atomer!