torsdag 6 oktober 2011

Ogilla

Jag borde verkligen vara mer luttrad än vad jag är.
Mindre förvånad över giriga människor och företag med märkliga klausuler.

Storsonen, den numera avflyttade, kan ju titulera sig försäkringssäljare.
Han arbetar på ett av Sveriges större försäkringsbolag med att, i första hand, sälja in fler försäkringar till redan befintliga kunder.
Samtidigt är han tillräckligt kritisk i sitt tänkande att han sonderat marknaden för att själv kunna teckna bästa möjliga hemförsäkring nu när han ska bo i eget hem.
Där valde han ett annat bolag än det han jobbar för.

Vi kom att prata lite löst om hans jobb och andra framtidsplaner igår när vi skulle forsla runt på hans bohag och där kommer det i mitt tycke dels upprörande men även anmärkningsvärda in.
I samtliga bolags hemförsäkringar ingår hjälp och ersättning vid brand, inbrott, stöld, överfall osv.
Fast ... det där med överfall gäller inte om förövaren är en annan på adressen bosatt person!

Så där ja, nu kan alla misshandlade kvinnor och barn (och män) andas ut, ni får ingen hjälp från era försäkringar i alla fall!
Skyll er själva!

I samma veva berättade sonen att han ringt upp en kund - man - där en kvinna med samma efternamn, dock ett asiatisktklingande förnamn nyligen dykt upp i folkbokföringen, inte hade någon tecknad försäkring.
Kunden fräste ifrån och hävdade att hans fru inte behövde någon försäkring, "eftersom hon aldrig slog sig", innan han slängde luren i örat på sonen.

Nähänä, är det bara jag som känner av dåliga vibbar här?

Eller historien om den svenskfödda kvinnan, gift med en egyptier, som sökte hjälp från sitt försäkringsbolag i Sverige, när hon under en vistelse i makens hemland blivit slagen och våldtagen upprepade gånger.
Nix.
Ingen hjälp.
Våldtäkt inom äktenskapet är inget brott i Egypten, det är en självklar manlig rätt och dessutom levde de tillsammans, skrivna på samma adress i Sverige.

Hade jag en ogillaknappsfunktion här, skulle jag vilja trycka på den hårt och upprepade gånger!

7 kommentarer:

LillaTuss sa...

Den där klausulen om överfall i hemmet... det verkar vara ett ämne för Janne Josefsson. För det ÄR bevisat att de flesta övergrepp och överfall sker INOM familjen. Fult av försäkringsbolagen att skriva till sånt där finstilt.... USCH!!!

Lippe sa...

Det finns en del stora hål i försäkringsskyddet där man skulle vilja trycka upp en stor ogilla-knapp!!!
Det ringde en försäljare till mig för någon vecka sedan och ville teckna en inkomstbortfallsförsäkring!! När jag slutat skratta och frusta så förklarade jag läget - försent!!
Han skrattade också :)
Kram!

oumberligating sa...

Håller med fullt och fast på alla punkter! Det här med försäkringar är i mångt och mycket helt galet!
Jag hjälper till att slå ner ogillarknappen med en släga så den stannar i botten!
Bra skrivet inlägg vill jag också säga!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Småländskan sa...

"trycker på den obefintliga o-gilla-knappen" många gånger, hårt och många gånger igen, och igen...

Milla sa...

Jag har nu slagit sönder ogilla knappen!
Men till det finns det säkert en försäkring...Helt logiskt, eh?
Milla

Märta sa...

Nog gäller det att verkligen nagelfara försäkringsvillkoren för att inse att man kanske inte är så välförsäkrad som man går och inbillar sig.
Fallen du tar upp är skrämmande och jag klatschar till ogilla-knappen snabbt som attan!

Cicki sa...

Fråga sonen hur bolaget ställer sig till att försäkra funktionshindrade barn? Mig veterligen finns det inte ett endaste försäkringsbolag som tecknar en olycksfallsförsäkring på funktionshindrade barn. Speciellt inte ADHD. De är ju för guds skull olycksbenägna och skulle bli en katastrof för försäkringsbolagen. Så rättvist är det ibland. NOT!