söndag 2 oktober 2011

Dagen efter och många sidor

Jag är fortfarande tagen av gårdagens fantastiska evenemang.
De små-vilda-glada har fortsatt att hålla sams under dagen, far-är-rar har haft långväga besök och jag låtsades läsa, så jag kunde passa på att ta en välbehövlig tupplur på eftermiddagen.

Just läsa tänkte jag fortsätta med - snart har jag hunnit plöja igenom Maria Svelands, "Att Springa" idag - utöver Mons Kallentofts, "Sommardöden" - som jag la ifrån mig tidigare idag.
(Påbörjade den igår)!

Kallentofts deckare om Linköpingspolisen Malin Fors är välskriven men min största behållning är nog miljön det rör sig i, Linköping med omnejd.
Efter ha levt en femårsperiod av vårt kringflackande liv i just omnejden till den staden, är det roande att kunna andas, se och känna in miljöerna som beskrivs.

Svelands bok däremot är en bra och gripande berättelse som ändå inte berör mig ända in.
Kanske är det så att jag måste distansera mig från den ondska, det högst förfärliga i storyn, som gör att jag inte vågar släppa hennes ord ända längst in i mitt medvetande?
Likafullt är det en viktig bok, vars sista tre kapitel ska få bli mitt sällskap innan lampan släcks.

Och imorgon, alla vänner; Då är det måndag!!!

5 kommentarer:

LillaTuss sa...

Å nu är det måndag och morgon
Tidig och regnig morgon
Kallentoft e en favorit... har läst alla hans böcker
Måste ha kaffe NU
Kram

Ezter sa...

Ja, idag är det måndag! Att läsa böcker, där man ser miljön framför sig, för att man känner den väl, är roligt! Det är skönt att läsa!

Milla sa...

God morgon, nu är det måndag.
Mons Kallentofts böcker roar mig också just av den anledningen att miljöerna är min barndoms gator och att det väcker minnen som iofs är mer angenäma än handlingen i böckerna.
Att jag sedan fullkomligen älskar allt som har med kriminalare att göra gör ju inte saken sämre.
Nu funderar jag bara på vilken i serien jag inte ännu har läst.
Hoppas du får en fin start på veckan.
Kram Milla

Maria Engelwinge sa...

Bra att du påminde mig om Sveland. Jag har haft boken i hyllan ett bra tag. Ska nog bläddra lite i den nu:).
Kram!

Barnens Hjältar sa...

Jag var i Linköping i helgen, vilken fantastiskt fin stad!