måndag 18 juli 2011

Semesterarbete

Nu sprack ju faktiskt himlen upp under eftermiddagen och jag satte de små i barnarbete, vilket bara resulterade i att jag fick jobba minst dubbelt så hårt.
Ändå, drygt 10 liter bär omvandlades till nära 8 liter färdig saft.
Nu är allt socker i hemmet slut.

Ett riktigt lyxigt I-lands problem har jag.
Samtliga röda vinbärsbuskar, körsbärsträd och till och med de svarta vinbärsbuskarna har satt frukt så det bara dånar om det i år.
Jag hinner inte med.

Känns lite trist och slösaktigt att inte plocka av allt men det är en omöjlighet.
Merparten av körsbären hänger utom räckhåll och om jag mäktar med att repa av hälften av alla röda vinbär - då är jag direktkvalificerad för ett hedersomnämnande i vilken Husmorsförening som helst.
Härifrån till evigheten!

Bara de svarta är hanterbara, två buskar med totalt 3 liter bär.
De är avrepade och klara.

Samtliga små-vilda-glada drog sitt strå till saften även om de mestadels mumsade i sig bär direkt på plats.
Ett styvt arbete så väl som något.

Nu känner jag mig lagom mör i kroppen efter en dag med oavbruten disk, tvätt, vedstapling, matlagning, bärkokning och slutligen nattning av minihuliganer.
Dags att leta efter täcket!

3 kommentarer:

Lippe sa...

Om du inte hittade täcket så kanske du hittade något annat att dra över dej hoppas jag ;)
Skönt att ha saftlagret påfyllt!
Bra jobbat!

Cicki sa...

De sista åren av mitt gifta liv var bärbuskarna ett gissel. Man kände att man måste plocka av de och ta rätt på det. Men det var jag som skulle göra det och jag hade så ont så det var ett rent h-vete innan de tre buskarna var avplockade. Jag är glad att jag numera slipper sådana måsten. Det har sina fördelar att bo i lägenhet. Även om nackdelarna är fler.....:-)

Milla sa...

Sov gott!