onsdag 13 juli 2011

Lössen håller till höger i svängarna!

Fina Madde med bloggen Barnens Hjältar undrade hur det går till att fixa dreads.
På nätet finns det en uppsjö av, dels instruktionsfilmer och klipp, dels en hel del olika forum för dreadsnördar.

Att göra de hos en frisör är ett alternativ men oftast kostar det en rejäl hacka och tar oförskämt lång tid, tid och pengar jag inte tycker är värt att lägga på det.

Jag gjorde så här;

Tvättat och torrt hår flätades i pyttesmala flätor - för min del blev det 28 stycken - över hela huvudet.
Självklart inget balsam!
I med permanentvätska, på med plasthätta och verkningstid ca en halvtimme.
Skölja ur, i med fixeringsvätskan, vänta, skölja ur - torka.

Det här gjorde jag för att få lite mera "fluff" i håret, samtidigt som jag bryter ner hårets struktur för att lättare kunna tova det.

Sen tog jag helt enkelt en fläta i taget.
Börja i nacken där en fläta blir till en-två presumtiva dreads beroende på hur tjocka eller smala man vill ha de i färdigt skick.
Tupera hårt, gnugga mellan handflatorna, jämna till.

På några av YouTube-klippen fnissade jag glatt åt den bräkiga amerikanskan som upprepade ordet "palmroling" till vansinne!
Mina "korvar" är än så länge ganska lösa och mjuka men jag har satt gummisnoddar högst upp vid hårfästet för att låta de vara separerade från varandra.

Idag har jag inte gjort ett dyft än så länge, fortfarande bara 8 flätor som blivit till 13 dreads.
Allt hår framtill och uppe på huvudet är fortfarande flätat.

Varje dag kommer jag få rulla korvarna mellan händerna för att tighta till de men hellre det än att hiva i speciellt dreadvax som också finns att köpa.
Risken med att använda sig av vax, är att jag bara kapslar in skit och damm i håret som inte går att tvätta bort.

Ett annat sätt som används är virkning.
En smal, tunn virknål som stoppas in i de löst rullade korvarna, lite som nåltovning av ull faktiskt. Nackdelen med det är att det kan bli fula hål som är svåra att jämna till förutom att håret slits ännu mer och kan gå både sönder och av!

När jag läste runt, insåg jag att det fanns en himlans massa fördomar och vanföreställningar om hur man bäst sköter sina dreads, alltifrån hur äckligt det är eftersom de aldrig kan tvättas, till farhågor om att det skulle vara enklare att få löss och ohyra i håret.

Falskt!

Inget hår mår särskilt bra av att tvättas för ofta, ofta är moderna shampon konstruerade så att det krävs en återfettning med balsam för att kunna få stuns på håret också.
Ändå lämnar shampo kvar en rest mjukgörare i håret som knappast är miljövänligt på något sätt.

Bäst är såpa.
Eller en svag lösning av äppelcidervinäger, vatten och bikarbonat.
Huvudsaken är att håret/dreadsen torkas så fort som möjlighet efter tvätt för att undvika risk för sur lukt och i värsta fall mögel!

Som med alla symboler en viss grupp människor tar till sig, förknippas dreads med rastafaris, Etiopien och Jamaica idag.
Antagligen är det egentligen en uråldrig "frisyr", ända från den tiden då det inte fanns saxar, knivar eller kammar!
Gör man ingenting med sitt hår, blir det dreads till slut.

På samma sätt kan nämnas Svastikan, eller hakkorset, som från början är en uråldrig solsymbol, innan den blev känd för att vara en hatsymbol...

Att jag väljer att skaffa dreads är enbart ett utslag av att vilja göra något skoj med håret, inte något politiskt ställningstagande för Haile Sellasie .

Och ja, all ni som väntar på bildbevis, jag ska ordna det men nu får som sagt tåla er till storadottern hjälper till och jag hunnit fixa till några fler korvar.

9 kommentarer:

Lippe sa...

Min systers hovslagere var en kvinna 55+ med blonderade dreads, knallrött läppstift och läderförkläde! Jag saknar henne!! Hon har flyttat till Skåne så nu vet jag inte vad hon har för frisyr ;) men jag ser fram emot foton på ditt hår!!

Barnens Hjältar sa...

Åh tack kära du :-) Verkligen snällt av dig! Man kanske skulle våga sig på lite flätande här på sommarlovet :-)

Apropå löss förresten, det har vi haft en himla otur med. Det bästa av alla medel jag testat har varit vanlig matolja. Det är kamningen som har betydelse ändå.

Känner du till något annat knep för att bli av med dem, förutom att raka av håret eller sluta umgås med andra människor då :P

Mångmamma sa...

Lippe; Cool kvinna!
Barnens..; Ja, faktiskt! Tokblondering funkar också. Inte så praktiskt med små barn dock och det är ju oftast från dagis/skola det kommer hemvandrandes.
Annars håller jag med om att kamningen är viktigast. Peppar, peppar var det länge sedan vi hade de små oinbjudna krypen hos oss, snart 10 år sedan, tror jag..?

Cicki sa...

Usch vad jobbigt det låter. Det skulle jag aldrig ha tålamod med att göra....:-)

För massor av år sedan läste jag om en fotomodell som ofta tillbringade lediga dagar med att ha håret inpackat i olivolja för att klara av allt tvättande och stylande resten av veckan.

Själv har jag slutat använda balsam. Både av miljöskäl och jag tycker håret håller sig fräscht längre utan.

Mångmamma sa...

Cicki; Det är egentligen inte mycket mer pyssel med det, än när jag hade en riktigt kortklippt frisyr. En sådan där som tarvar gel, och kamning och piff och...
Faktiskt enklare - tror jag - på sikt!?

Cicki sa...

Jag har ju aldrig gillat hårpyssel så för det mesta har det varit rakt och kortklippt eller långt och hopsatt med en gummisnodd.

Fast det var ju annat i tonåren. Då var det högt tuperat, ofta uppsatt i en svinrygg. Eller så sprayade man och drog upp som vingar mot öronen. Helt vansinnigt.....:-)

Tankar vid midnatt sa...

Jag gillar kvinnor som vågar sticka ut och strunta i att vara mainstream. Dreads är häftigt - kanske inte för mig - men huvudsaken är att du gillar det. Ser fram emot fotot!

Inger Marianne sa...

Oj oj låter väldigt tidsödande, skulle också kunna tänka mig det, men min ålder aj aj aj sen kanske jag måste klippa av skiten och det vore förödande för mig. sätter enklast upp en snurra, fäster med en pensel, klart! Kramis!

Katarina sa...

Tycker du är bra häftig som har dreads!
Kul att få se det på annan än femtonårig finnig pojk ;-)

Länge sen det sågs av mig alls förresten.
Förutom hos två småkillar på Kolmården häromdagen faktiskt......

Ser fram emot bilderna.
Hoppas semester"ledigheten" ger dig sköna stunder i övrigt :-)