lördag 2 april 2011

Mångmammaupphetsande

Idag har jag i tur och ordning hunnit hetsa upp mig över;

Mass(hysteri)vaccinationen av Pandremix - och tillhörande flathet där ingen vill ta något som helst ansvar, inte läkemedelsföretag, inte makthavare, inte den enskilde som ytterst har ansvaret för egen del.
(Jag är fullt medveten om att de allra flesta INTE är tillräckligt utbildade inom medicin eller kemi, för att på allvar kunna göra en korrekt riskbedömning. Vad jag efterfrågar är lite sund skepsism av gemene man.)

Migrationsverkets kringelikrokiga regler som inte gör det möjligt för någon att lära sig stava till ordet smidighet!
Långt mindre tillämpa någon som helst form av humanitär hjälp.

Retstickig kille i närbelägen by som använt frasen; "Du ser ut som en tjej" som förolämpning, riktat till min Sheriff!
(Som om det per automatik skulle vara sämre att vara tjej, eller se ut som en och därför ok att håna en liten tioåring som gillar att ha en annorlunda frisyr än vad de flesta andra småkillar har?)

De hårda tongångarna som böljar fram och åter mellan de två läger som anser att det är ok att tillämpa våld, kontra de som anser att det är fullständigt förkastligt, när en mobbad kille får nog och sätter ner foten genom att kasta sin plågoande i backen med en smäll.
Glöms det inte bort någon eller några i debatten?
Inte de vuxna, som naturligtvis har ett stort ansvar utan den där "svansen" av uppviglare.
Jag menar de som hejar på, filmar händelsen och solar sig i glansen av att stå utanför och "bara" se på!

Samt den undermåliga tillämpningen av den, med all rätt, hårt kritiserade utförsäkringsreformen som inte ser individen, utan bara regelverket!
Just det sistnämnda tycker jag ni ska gå in och titta på vad Lippe har att säga om!

Men annars har dagen varit bra!

7 kommentarer:

Lippe sa...

Tack vännen för länkningen!!
Men hur mycket finns det inte som vi skulle vilja ta tag i!?
Orättvisor och ren och skär dumhet och trångsynthet! Fega vuxna som fostrar fega unga som tror att de kommer att klara sig från det onda om de hånar och slår de ensamma. För jag vill inte tro att de blir hånade för att de är svaga för i mobben finns de riktigt svaga och fega. Hur ska man då kunna vara ensidigt fördömmande mot dem, när det bygger på rädsla och grupptryck?
Jag har alltid ansett och kommer alltid att anse att det är vi vuxna som har ansvaret. Jag har haft ansvar för mina ungar dygnet runt, även i skolan. Det är mitt ansvar att reagera om vuxenvärlden i skolan inte funkar, då ska jag påtala det och ställa krav.
- Det är inte så lätt, kanske man säger då. Näe, det kanske är där felet ligger?? Att många agerar bara om det är lätt?? Om det bjuds på motstånd och obekväma situationer så kanske man hellre lägger ner, iaf om det inte rör ens egen unge?
Jag önskar att vi hade en tolerant och kärleksfull värld där annorlunda bara betydde just annorlunda utan att de fega kände sig hotade av det!
Nu tog jag en masa plats hos dej Mångmamma men jag är visst på G i kväll :)
Kramar

KaosJenny sa...

Mm, det finns alltid saker att hetsa upp sig över, men saker att glädjas åt också. Ditt initiativ med veckans kvinnliga blogg är något jag blir glad över, bara att du gör det är häftigt. Att lyfta upp kvinnor är bra eftersom karlarna redan blir lyfta.

Rebecka sa...

Jag är skeptisk mot allt. I förebyggande syfte.

Cicki sa...

Å så tar vi tre djupa andetag och andas lugnt och stilla. Räkna sedan till hundra. Såja, nu har anfallet gått över.

Som min coola son sa till mig när jag ondgjorde mig över Khadaffi och tsunamis och allehanda otyg: Men mamma, du kan ändå inte göra något åt det!

Barnens Hjältar sa...

Jag hoppar direkt till frisyrkommentaren eftersom jag har en tioårig kille med hår nedanför axlarna. Han får ofta höra att han ser ut som en tjej och lika frustrerad blir jag. Han ser inte ut som en tjej, vad de tittar de på? Jo håret. Han har mest pojkdrag av alla mina pojkar men ändå. Nä fy för fördomar och inbyggd avundsjuka.

Ang pandemikommentaren kan jag bara säga att en stor del av svenska folket lät sig luras av staten. Det tycker jag är väldigt läskigt!

Karl sa...

Så bra skrivet! (Som vanligt!)

Le Loup sa...

Precis, de som inget säger, är lika skyldiga dem!
Och utförsäkringarna, åhhhh, jag skulle kunna säga så mycket, och lita på att det skulle vara en hel del kraftuttryck inblandade i det, emedan jag är en av dem som hade (o)turen att vara med i första svängen av utförsäkringar. Bara en sak: Det fungerar inte. Det är en hänsysnlös människobehandling och bristen på empatisk tanke från våra makthavare är fullständigt skrämmande. Usch vad jag blir förbannad.