torsdag 31 mars 2011

Jamen då?

Finns det några krav, överhuvudtaget, på de som anställs inom "utlänningssektorn"?
Läsa, skriva, tänka själv?

Om det finns en anmälningsskyldighet inom skola-, fritid-, vårdsektorn, då måste det väl vara fullständigt uppenbart att de ansvariga inom socialtjänsten som SER övergreppen och då fosterhemsplacerar barnen, är mer än skyldiga att anmäla!?

Hur tänkte man här?

Att informationen kan gå i kringelikrokiga vägar, det förvånar mig inte ett dyft men att det ska vara så infernaliskt svårt att få människor i maktpositioner att vara lite smidiga - det övergår ständigt mitt förstånd.

9 kommentarer:

Bina sa...

Suck. Det är hur tydligt som helst i våra riktlinjer att vi ska polisanmäla våld mot barn eller i vart fall konsultera polismyndigheten så att de får göra en bedömning.

Jag fattar inte riktigt vad som är oklart för handläggarna i den här situationen om det nu är som det framstår här i artikeln.

Småländskan sa...

Det övergår också mitt förstånd! Jag skriver inte om det här och nu, men jag har varit med om att inte förstå, inte fatta, att bli så otroligt besviken, ledsen och rent ut sagt förbannad på beslutshavarna,lagstiftarna!
Jag saknar mitt förra jobb otroligt mycket, mina elever och allt vad det/de innebar, men jag saknar def. INTE den förbannade byråkratin som satte käppar i hjulet, de s.k. skottsäkra väggarna mellan ex.vis skola,BUP, soc., barnpsyk.. allt, som gjorde det omöjligt att på ett vettigt sätt hjälpa.
Nej, jag fattar inte!

Mångmamma sa...

Bina; Som du mycket riktigt antyder, kan det vara något generalknas med formuleringen i artikeln vi gått miste om, så vi inte har hela bilden klar för oss men som Småländskan; påpekar - känner jag väl till den frustration som lätt inträffar när man ställs inför sekretessregler och vattentäta skott mellan olika instanser.
Enerverande att stånga pannan blodig för att räta upp någon unges liv och kanalerna är tilltäppta!

Småländskan sa...

Tredje försöket att kommentera och nu lägger jag av efter att skrivit en hel roman om mitt sätt att få "mina" ungar/elever att bli riktigt "bra medborgare" trots alla jävla hinder de hade på vägen dit.

Lippe sa...

Usch så arg och frusterad man blir! Man önskar att ibland kunde man bara bortse från regler och lagar och bara göra BRA!!

Nu fick jag lite distans till mitt eget så tack för det och tack för ditt stöd och dina glada tillrop. Jag behöver dom och det känns alltid varmt att läsa dina kommentarer!:)
Så: tack ♥

Mångmamma sa...

Som i rubriken - Jamen då!
Trist när tekniken strular, hoppas det inte är blogspot som stökar till det!?
Hade gärna lyssnat/läst om fler som kämpat för alla våra ungar!
Kram Småländskan!

Cicki sa...

Man får känslan av att det är vattentäta skott mellan olika myndigheter.

Rebecka sa...

Precis sånt där hade jag ju tenta på! LVU och SoL och grejer.

Rebecka sa...

Om anmälningsplikt: http://riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2001:453#K14