onsdag 26 januari 2011

Lekdag

Ja käre Jesus vilket tempo vi haft idag!
Fyra små skulle hinna upp och i kläder, mat, packade väskor och ytterkläder i en salig röra innan det var dags att forsla menageriet till fyra olika ställen.
Helst i rätt tid också, eftersom jag hade egna hyss för mig inbokade.

Bam-Bam var inte helt överförtjust i planen "förskola" men fick vackert finna sig i att bli avlämpad.
Butter kille som varit hemma och drällt i tio dagar och hunnit bli helt avförskolefierad.

Själv har jag flängt stan runt, på jakt efter en "pojkbarbie" (även kallad Ken), till Pysselkungen.
Efter ha klivit in i sjätte affären, drabbades jag av Oh-vilken-tom-och-trevligt-billig-efter-julen-rea-affärs-attack, vilket resulterade i att jag var barnens idol som ställde till med julklappsutdelning i januari vid hemkomsten.

Pysselkungen fick sin efterlängtade "pojkbarbie".
Och vidhängande flickdito!
Hårfager sover med Snövit men har stuvat ner alla de sju små dvärgarna i en låda för natten.
Bam-Bam har en pytteliten riddare i ett ömt grepp och Sheriffen har nog parkerat sin riddarfigur på skrivbordet.

Nya eltandborstar blev det också.
Och en tröja till Sheriffen.
Hm, några böcker hamnade visst i kassen också men de är faktiskt jättepedagogiska barnböcker eftersom de avhandlar riddarliv - på tyska!

Inte alls några onödiga saker.
Och jag var jätteduktig som avstod från en icke komplett blommig söt servis i femtielva delar, med tillhörande såssnipa och nittitretti avlånga uppläggningsfat för det facila priset av 375 riksdaler!
Faktiskt.

Fast en porslinstatyett och tröja blev det.


Och trots två höglästa böcker, sedvanlig ner- och omstoppning av alla fyra små, hör jag hur Bam-Bam och Pysselkungen leker med Barbiedockorna, de nya.
I min säng, så här dags!(21.17)!

Leka, det är bra grejer!
Imorgon ska vi leka mera!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Tänk vad bra och billigt det hade blivit om man hade förlagt julen till slutet av januari! ;-)

Och detta eviga nattande och omnattande i det oändliga som drabbar kvällsfriden emellanåt. Tänk om de små liven kunde förstå sitt eget bästa och snällt somna efter första sagan! ;-)

God natt och sov så gott!

Mångmamma sa...

Cissa; Tack detsamma, tänkte välta omkull ett par timmar nu och jag misstänker starkt att min säng är upptagen av diverse gossar och dockor, så det blir nog trångt och varmt i alla fall!

Caja: sa...

"Tappar du lusten till lek, då tappar du livet."
//André Bjerke

Lek på ni bara, det är roligt ;-)

Kram/caja

~ ♥ AnnKatrin ♣ ~ sa...

Leka är livet ;)) Vad vore livet utan?
Kramiz och ha en fin dag med massor av lek.
Och jag längtar till jag kan shoppaloss igen.

Rebecka sa...

Själv har jag mest slängt saker på sistone. Och köpt mat och duschdraperi. Vuxenpoäng?
Fast igår köpte jag öl. Och kom hem för en timme sen efter efterfest. Så det kanske går på ett ut.

Maria sa...

Hej
Jag har läst mycket här på sistone och tycker att jag får så mycket att tänka på.Om synen på barn framför allt. Jag kan verkligen känna hur viktigt det är att hitta olika människor som kan inspirera i föräldraskapet och det blir jag, alltså inspirerad, när jag läser här. Och jag känner så igen mig i det där att det liksom inte blir tillräckligt med barn. Jag förstår ju att dom flesta i min omgivning bara tycker att det är konstigt att vi har så många barn. Och nu är min man nöjd så det blev väl kanske inga fler då, men jag kan liksom inte sluta hoppas. Varma hälsningar Maria

Esbe sa...

Tänker lite på det långa röret jag såg med Ken och Barbie (jaja, det var kanske inte exakt de men väldigt likt) och tänker att det kanske var ett sånt du hittade. Om inte, så låter det som ett bra fynd :) Liksom alla de andra!


Tyckte det lät som en trevlig servis... tur att man har skåpen fulla ;)