torsdag 5 november 2009

Ruggigt!

Märklig morgon.
Vaknar strax efter fem, ryggen stel som ett tillknycklat gem, ett barn på vardera arm (känner mig lite som Jesus på korset), kallt som attans inne i rummet.
Somnar om bara för att vara toktrött när mobilens alarm går igång vid behagligare halvsju-tiden.

Kikar ur genom fönstren på min färd genom huset för att väcka barn, i varje väderstreck syns rådjur.
Allvarligt talat, två äter upp de sista ringblommeknopparna, tre äter fallfrukt på framsidan och två på baksidan av huset.
Tre syns ute på gärdet, bökandes i sista spillsäden efter sensommarens skörd.
Ingen brist på "bambi" i vår omedelbara närhet i alla fall.

Vilken tur att jag inte planterar ut några tulpanlökar, har hört att även rådjur gillar att äta dessa delikatesser - mina barn plockar framgångsrikt av alla blommor de kan hitta, i alla fall fram till midsommar sådär, när mängden blomster överstiger den omedelbara lusten att ge mamma buketter.

Efter sedvanligt morgonsnurrande fick jag iväg de trenne gossar som hade dagligt åtagande i form av skola och förskola.

Inser vid återkomst till hemmet att innomhusklimatet lämnar en del övrigt att önska.
15 grader i matrummet!
Övriga rum känns minst lika kylslagna.

Far-är-rar är frånvarande från hemmet och sin uppgift att elda i pannan ett par dagar, så för att bespara mig arbete var han just rar och drog igång elvärme innan han försvann norrut i landet igår morse.
Fast det kändes mer som om någon kickat igång en kul klimatanläggning lämpad för ett mer tropiskt klimat än vårt!

Nu, en halv dag senare med eldande av hederlig gammeldags ved, börjar det bli så pass drägligt inne att jag funderar på om jag kanske ska våga plocka av mig extratröjorna och sockorna eller om det är slöseri med energi?

Och snön som föll inatt har redan töat bort..

Inga kommentarer: