onsdag 1 juli 2009

Bristfälliga språkkunskaper och taskig läsförmåga

Måste det vara så varmt?
Jag tänker fortsätta gnälla över det helt meningslösa gnällämnet; väder.
Finns inget jag kan göra åt det så länge jag inte flyttar till någon sval och behaglig plats, typ sydpolen eller så.

Fast allvarligt talat, klockan 8 är det 20 grader varmt i skuggan ute och minst det dubbla inne. Trots korsdrag!

Nåväl, bara att härda ut och inse att det dröjer några månader till innan jag kan börja julpynta!

Gårdagens film-tajm blev bra.
Fast inte riktigt som vi tänkt oss.
Det är ju kul att jag är läskunnig!
Synd bara att jag inte praktiserar den kunskapen.

"Filmen" som medföljde Expressen i måndags, var ju tyvärr ingen film.
Emil och griseknoen som utlovats här hemma blev snabbt omvandlat till Ronja Rövardotter istället, när det uppdagades att det jag fått på köpet, var en cd-skiva.

Barnen var nöjda och glada i alla fall och mini somnade innan filmen var slut, precis som uträknat!

Fast just det där med att inte kunna läsa rätt och även en del märkliga taftologier funderade jag på under kvällens lopp.
Just cd skiva var ett.
Vaddå compact disc-skica? En skiv-skiva! Knäppt.
Eller en av 80-talets stora hit klädmässigt; gather waist-midja.
En midje-midja alltså!
Galet språkbruk!

Så långt kommen i funderingarna kom jag på den briljanta planen att skicka ett tack-sms till Freundin - delvis på tyska, givetvis.
Vem svor så det osade katt tyst för sig själv över den bristfälliga kunskapen i detta språk?

Jag menar, vad gjorde jag de där 6 åren i skolan när tyska stod på schemat?
Inte lärde jag mig språket i alla fall.
Att förstå det talade språket går rätt hyggligt - men att uttrycka mig själv?!
Allt jag kan drabbas av är tilt i skallen av alla regler och undantag, ändelser och böjningsformer jag inte kommer ihåg!

Har inte blivit totalt utskrattad av henne än i alla fall så andemeningen gick förhoppningsvis fram!

Dagens schema innehåller en underbart, avslappnad och sval (!) tur till stan, enkel resa 4,5 mil med hemkånkande av diverse förnödenheter samt försök till överlevnad i denna tropiska hetta.

Återkommer vid tillfälle, om jag inte runnit bort..

3 kommentarer:

Huskatt sa...

Sånt där blir man grinig på. när man läst fel och sett fram mot något helt annat. Tur de gick bra än då.

Rebecka sa...

Till och med jag -värsta språknörden- failar ganska ofta :( Sen kan jag ju inte hålla mig till ett och samma språk under samma konversation, jag blandar hej vilt, som du vet...

Mångmamma sa...

Att du blandar hej-vilt, det vet jag Stormsteg.
Däremot är resten ett understatement!
(Undrar var du lärt dig blandningen ifrån...:))