fredag 19 juni 2009

Traditionshaveri

Så har ett halvår gått sen jag först skrev något i denna blogg.
Från en ruggig och gråkall januarikväll till en lika ruggig och gråkall midsommarafton.
Känns närmast betryggande att det alltid går att lita på svenskt midsommarväder.
Ihållande regn eller iallafall bara lätt avbrutna regnskurar, 12 plus och snålblåst.
Tryggt på något sätt.

Jag som formligen älskar julen med alla dess avarter, har fruktat svårt för resten av årets traditionsbundna högtider.
De få gånger jag släpat make och barn till en rest och lövad stång är lätt räknade.
Att få se mig studsa runt ihärdigt kvackande som en groda är det ytterst få som gjort.
I modern tid.
Min svåger och jag gjorde en gång en insats för att roa barnen och dansade nästan omkull den mödosamt resta midsommarstången.
Annars, helst inte.

Potatis, sill och jordgubbar.
Tillhörande pilsner men helst ingen nubbe.
Så långt kan jag sträcka mig.

Ett par plockade blombuketter och en mycket spretig krans på dörren - det räcker i pynthänseenden för mig.

Svensk tradition eller ej, all form av dragspel undanbedes, vänligt men bestämt.
Så alla ni andra som uppskattar dagen mer - ha en riktigt trevlig kväll!
Själv ska jag inte ha ett dugg dåligt samvete för att mina barn går miste om "en fin svensk tradition".
Bara njuta av en skål jordgubbar.

2 kommentarer:

Huskatt sa...

Inget mongo-hoppande här heller.

Rebecka sa...

Skit i traditionerna! Dragspel är bara okej om det är franskt i metron.