fredag 26 juni 2009

Inflytande?

Kan inte påstå att det kom som en chock, dagens besked att Michael Jackson dött.
Det var väl ändå ganska väntat?!
Mannen har ju knappast varit särskilt hushållsam med sig själv.
Barnstjärna sen 1963, soloartist, kändis för sakens skull, omskriven i pressen för allt mellan sin musik, handske, djurpark, andningsmasker, syrgastuber, barnuttnyttjande, sina egna barn och bisarra plastikoperationer.

Har heller inget djupt idolvärde, för mig.
Ändå - han har "alltid" funnits och faktiskt haft viss påverkan på mitt liv.

I början av 80-talet dansade jag jazzdans för en av våra stora duktiga koreografer.
Han hade rötterna , liksom M.J, i USA.s svarta musiktradition.
Självklart var det ofta till M.J.s musik vi dansade.
Minns fortfarande en del steg till "Billy Jean".
Det här var en tid när dans, filmer om dans, tv-serier om dans och musik var otroligt stort.
Fame, var en serie jag följde slaviskt!

När videon till Thriller kom till Sverige, åkte jag och en kompis hem till en musikintresserad kille i bekantskapskretsen för att se den.
Jodå, detta var långt före allt vad YouTube och liknande, hette.
Ville man se något speciellt fick man snällt vänta på att det kom på tv eller att någon hunnit köpa det på vhs.
Blixtsnabb överföring, piratkopiering och liknande var en utopi.

På något sätt lyckades han alltid iscensätta sitt liv så att det blev så stort fokus som möjligt massmedialt.
Även när det stormade som värst kring hans ev övergrepp på unga pojkar, fick han massiv mediauppbackning och fansen på sin sida.
Som alla i branschen vet - all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.
Att boka upp sommaren för tack-och adjö-konserter gav honom det fokus som behövdes för att kanske kunna komma igen som artist.
Att trilla dit för hjärtstillestånd en kort tid före, måste ändå betraktas som snöpligt.
Lite märkligt känns det att en av 80-talets stora musikgiganter ändå gått ur tiden, knappt 51 år gammal.

Michael, glöm inte att ta av dig ansiktsmasken och handsken när du träffar Sankte Per, onödigt att skrämma fler..
(Om du nu inte var skyldig till pedofilbrott - då må du brinna...)

(Min favorit!!!)
(Och nr 2!!)

2 kommentarer:

Huskatt sa...

Barnstjärna sen 1963..vilken koll!
För min egen del känns det inte intressant alls att han avlidit.
Seriöst, var har han varit de sista tio åren?
Jag vet...hemma...

Mångmamma sa...

Jag och årtal, du vet!
Annars har du rätt, ingen information av dignitet precis!