fredag 30 januari 2009

Fredagkväll

Vad gör en mångmamma en fredagskväll?
Ja, när barnen somnat, vilket de 2 äldsta och den yngsta aldrig gör, gör jag ett tok-ryck genom huset på jakt efter oavslutade arbetsuppgifter.
Det finns det gott om.
Av någon märklig anledning har jag misslyckats kapitalt med att uppfostra disk- och tvättmaskiner att tömma och ladda om sig själva.
Disk och tvätt.
Det finns det gott om.
Likaså har djuren inte begripit hur de ska utfodra sig själva.
Djur.
Har vi också gott om.
Bröd går åt i oförsvarligt stora mängder hos oss, det måste bakas.
Leksaker verkar ha en förmåga att genomgå någon form av celldelning framåt kvällarna.
Dessa attiraljer har vi även i vanliga fall gott om.
Jag blir knottrig av att snubbla runt på en miljon småsaker i stil med lego, plastbilar, gosedjur, kepsar, dockor, pekböcker osv osv
Jag har för länge sen insett att jag för en ohyggligt ojämn kamp i min jakt på alla dessa, för mina små, så viktiga saker.
Men skam den som ger sig- någon gång ska jag vinna över tingen.
Att städa med barn omkring sig är ju som bekant jämförbart med att skotta i snöstorm.

Inga kommentarer: