söndag 14 augusti 2011

Omöjligheter

Helt apropå det här med min längtan efter ommöblering och upprensning i hemmet, kom jag att tänka på vissa inredningsfenomen som aldrig kommer att komma in i huset.
Inte för att jag löper amok när jag ser det hos någon annan, oftast bryr jag mig inte ett dyft om andras hem, mer för att jag själv har en klar bild om vad jag gillar och ogillar.

För en del är det ingen nyhet att jag varit inredningsmagasinsknarkare i snart 15 års tid.
Först nu har jag lyckats krångla mig ur alla prenumerationer jag haft släpandes efter mig och då pratar vi om 6-8 stycken i månaden, i flera år!

För att återgå till omöjliga detaljer hemma hos mångmamma;

1) Svart hörnskinnsoffa - kan inte vara mer otänkbart än så
2) Glasbord
3) Fläkt och lampa i ett
4) Kitschiga afrikanska masker och liknande
5) Stormönstrade tapeter, företrädesvis i orange och brunt
6) Vattensäng
7) Sänggavel med speglar, inbyggd radio i högblankt lackat spånskivematerial
8) Brontusariestor tv/dvd/spelkonsolsanläggning
9) Glansiga satinlakan med matchande överkast i sovrummet - Hua!
10)Ryamattor

Annars är jag inte så knusslig att jag inte kan ändra mig - eller möbeln/prylen/tygsjoket med färg, sax eller trälim!

Vad har ni för inredningshatobjekt?

12 kommentarer:

LillaTuss sa...

Du är välkommen hit och du skulle nog trivas (nästan). Hermanssons bok är FÖR bra. Jag behöver ju sova och jobba

Barnens Hjältar sa...

Du listade mina ganska så lika dina där. Det känns lite 80-tals hatperiod på något sätt. Jag gillar inte möblerna som fanns då i varje fall. Sen tror jag att många möbler som är fula i sig kan hitta sin plats på rätt ställe :-)
(Förutom de från 80-talet då ;-))

Ja, det var lite tanke bakom att ta med femtonåringen faktiskt. Han fick sticka iväg och åka själv då och då så fick han hjälpa mig med den lille om jag skulle amma eller annat. Det fungerade kanon :-)

anybody sa...

Brrrr .. vilken chock på en måndagmorgon!!!
Jag tror du lyckats täcka in alla min egna "hatobjekt" när det gäller heminredning. Men det som jag själv tycker är mest ångestframkallande är .. ett kliniskt rent och designat hem!!

Ett hem där allt är RÄTT och ingenting är på fel plats. Där t.o.m barnens leksaker ligger prydligt i prydliga rosa och ljusblå plastbackar, tvättkorgen är tom, hallen är befriad från onödiga skor och den enda synliga bok som finns, är ett enormt glättat exemplar av arkitektoniska mästerverk eller japanska blomsterarrangemang på ett litet bord mellan de nyinköpta sofforna med matchande kuddar.

Vad pratar man om i ett sådant hem? Vilka bor där??

Det finns inte den minsta lilla ledtråd, mer än att det enda som inte passar in är man själv! ;-)

Cicki sa...

Du prickade in nio av tio från min lista. Jag börjar nämligen ångra att jag skänkte bort mina egenknutna ryamattor. Men jag grämer inte ihjäl mig så det är ingen större katastrof.

Vårt inredningsproblem är två olika smaker som står så långt ifrån varandra som möjligt, en jättebrist på pengar, två hem som fått blivit ett. Det är alltså en mix av allt. Mixen består av nostalgigrejer som ingen velat släppa och så en del nyköpt som vi tappert försökt enats om och som ska passa ihop med resten.

Om vi vinner något inredningspris? Nä, men det är vårt i alla fall. Det duger långt i min värld.

Tant Grön sa...

Glasbord går fetbort. Gillar inte heller bårder på tapeter. Bokhyllor som inte innehåller böcker utan bara massa porslinsgrejer är en annan grej som icke skulle komma över min tröskel. Fast mitt hem ser inte ut som jag vill, det mesta har vi fått eller köpt billigt. Jag har en dyr smak så att få det som jag vill har jag inte råd med..

Småländskan sa...

Alltså... jag erkänner...jag har varit med vattensäng! Men det är nog preskriberat hoppas jag. Grejen var min onda rygg/kropp som behövde kolla om den sov bättre i vattensäng. Hch det var nymodernt med vattensäng. Min dåvaranda man och jag fick provligga en helg hos en sjukgymnast. Vi köpte sängen!
Men den blev inte långvarig hemma hos oss! Det fanns ju fan ingen plats att svalka fötterna! Hela madrassen var ju lika varm!
Njaa, alltså när jag ändå är igång med att erkänna... en gång i världen hade jag satinlakan också! Då var det tur att vattensängen inte fanns, för då hade jag inte haft en chans att stanna kvar i sängen!
Fortfarande vänner??!!
Kram

Irene sa...

Vita kök... men det är det väl förbjudet att säga i dessa "ljusa, svala" tidevarv.

Mångmamma sa...

Underbart att höra om era hatobjekt.
Hulda; Vid tillfälle kanske jag tar dig på orden! :)
Barnens; Både 70- och 80-tal har jag svårt för!
Anybody; Tack för din vidareutveckling av ämnet inne hos dig idag - klockrent inlägg!
Cicki; Det här med hemknutna ryamattor är jag kluven inför - jag vill inte ha det själv men kan tycka att det är charmigt på rätt plats - om det är hemslöjdade!
Tant Grön; Det problemet har inte jag - min smak ligger helt och hållet i att skapa något nytt av inget. Eller bara lite färg och tyg möjligtvis!
Småländskan; Alltid vänner! :)
Irene; På bild kan jag tycka att det är urtjusigt med vita hem men så fort jag målat en vägg hemma vit, börjar det krypa i mig och jag måste ösa på med färger!
:)

Karin sa...

Dina tio punkter på "inredning" som inte kommer innanför dörren gäller även här. Kan tillägga att jag aldrig skulle sätta upp Gråtande-barn-tavlor på väggarna,inte heller trycka in Rosa Ljung pinaler i hyllorna eller annat krusidulligt, inga barskåp eller svarta bokhyllor med glas och flaskor heller. I hyllorna ska böcker stå, något annat har jag aldrig förstått mig på. Förr hade jag aldrig duk på bordet, vi nötte på den gamla vackra men välanvända träskivan. Men idag har jag gärna duk på, blir lite mer ombonat, just nu är min favorit ett Rea-småmönstrat grönt tyg från Panduro (egentligen avsedd för lappteknik) favoriten.

Hellre handlar jag från second hand och fixar till det. Aldrig besöker jag dyra möbelvaruhus. Där har du mitt tycke och smak!

Tack för påminnelse om att det är dags att lämna tillbaka sommarböckerna! Kanske får det bli en tur till biblioteket redan i eftermiddag efter jobbet. Denna härliga plats på jorden!

Ha en fin tisdag!

Märta sa...

Tror du prickade av hela möbelhatobjektlistan där.
Fast jag måste erkänna att jag i ungdomligt oförstånd investerade i en vattensäng där på 80-talet.. *rodna*
Annars har jag lite svårt för den där ängsliga shabby chic-trenden. Du vet sådana där hem där allt är nyinköpt i den stilen och pedanteriet lyser igenom den låtsade bohemstilen.
Oftast trivs jag bäst i hem när man verkligen känner att peronligheten hos de som bor där lyser igenom.

Rebecka sa...

Orange och brunt <3

Det fulaste är såna där rysch-pyschiga åttiotalsgardiner med pastellfärgade blommönster. Eller vilket slags pynt-prydnad-krafs som helst (bortsett från gigantiska svarta porslinskatter, eh, pumor! En sån vill jag ha!).

Rebecka sa...

Och furu, du glömde de förhatliga furumöblerna. Alpstuga. Usch!