tag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post6198746932232666783..comments2023-12-13T22:14:13.262+01:00Comments on Mångmamma: Att se potential?Mångmammahttp://www.blogger.com/profile/17213159749587148803noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-53447357587110640122010-02-01T21:08:18.999+01:002010-02-01T21:08:18.999+01:00Och.
Jisses vilka långa kommentarer de andra lämna...Och.<br />Jisses vilka långa kommentarer de andra lämnat! Jag får lite prestationsångest här ju. Men jag fortsätter att applåderar. :)Den där Stormen och hennes paraply..https://www.blogger.com/profile/04689839599315622181noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-8301749371298666942010-02-01T21:07:19.591+01:002010-02-01T21:07:19.591+01:00*står upp och applåderar*
Tänk om fler tänkte som...*står upp och applåderar*<br /><br />Tänk om fler tänkte som du.Den där Stormen och hennes paraply..https://www.blogger.com/profile/04689839599315622181noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-83875987551432036322010-02-01T15:54:35.929+01:002010-02-01T15:54:35.929+01:00Sant! Jag tror att de flesta håller med dig om det...Sant! Jag tror att de flesta håller med dig om detta. Men jag vill påstå att det även handlar om fel i schemaläggningen.<br /><br />Om en elev har ungefär lika lätt eller svårt för alla ämnen så kanske man har 1 tim matte och 1 tim svenska. Så är det ju oavsett hur lätt du har...<br /><br />ex. Säg att jag har enormt svårt för Svenska, men lätt för matte.<br />Vore det inte bättre att jag pluggade matte på halvtid då och la extratiden på Svenska?<br />På så sätt så kanske det inte blir en elitsatsning i matte som i ditt exempel, men kanske slipper de med dyslexi sitta och skämmas som 25 åringar då?Fiskenhttp://dumbasfisken.blogg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-69751480080914303922010-01-31T14:02:06.844+01:002010-01-31T14:02:06.844+01:00Stående ovationer! Vad härligt att "våga"...Stående ovationer! Vad härligt att "våga" sticka ut hakan och se till att en begåvad unge får den uppbackning han behövde. Och tvi tvi åt rektorer som inte ser till den enskilde individens behov till utveckling! Konstigt att det blir prat om elitism om någon är riktigt bra på något..<br />Mycket klokt inlägg. Och framförallt: Mycket klokt agerat!Märtahttps://www.blogger.com/profile/13872130569578713187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-23825559932468501692010-01-31T12:39:42.438+01:002010-01-31T12:39:42.438+01:00Tack för all respons.
Jag kan bara hålla med er om...Tack för all respons.<br />Jag kan bara hålla med er om att skolan måste vara mer flexibel för att kunna möta ALLA typer av barn, att se barnet som en individ oavsett svårigheter eller färdigheter och göra det bästa tänkbara för att ALLA ska kunna ha en plats där de kan komma till sin rätt.<br /><br />Trevlig söndag!Mångmammahttps://www.blogger.com/profile/17213159749587148803noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-15321690483101267842010-01-31T11:11:30.679+01:002010-01-31T11:11:30.679+01:00Står upp och applåderar dig..Tänk om fler lärare h...Står upp och applåderar dig..Tänk om fler lärare hade tänkt som dig. Min dotter är jatteduktig i de flesta ämnen men lite tyst & blyg, varpå hur många MVG hon får i prov, etc. Så når hon inte fullt upp i muntligframställan. Nu var det inte en jämförelse med intelligensen hos ditt exempel men jag konstaterar att många elever når 3/4 av målen i ämnet men belönas aldrig utan kan Bli G & jämförd med den som ligger på gränsen på IG. Varför kämpa för bra betyg? Var tar motivationen vägen när de aldrig får känna tillfredställelse?<br />Ursakta min meningsuppbyggnad. Men kalas på G. Hörs Kram Milla, tack för ett bra inlägg.Millahttp://colormythoughts.blogg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-50048945014432036712010-01-31T09:16:56.721+01:002010-01-31T09:16:56.721+01:00Du är så duktig på att formulera dig och än en gån...Du är så duktig på att formulera dig och än en gång sitter jag här trollbunden och förbannad!<br /><br />Pappi var en sån som läste när han var tre. Skolan var pest, tänk att behöva sitta och lyssna på Aaaaaa, Bbbbbb och CCcccc när man själv läser pappas uppslagsverk utan problem. Det resulterade i att han bara reste sig och gick därifrån. Hans mamma sliter sig i håret eftersom hon har en så oduglig unge som hon inte klarar att få till skolan. Pappi rycker på axlarna, börjar röka och blir en buse som ingen har någon tro på. För honom spelar det ingen roll för vad han än gör så är det ingen som har tro på att det blir bra, han passar inte i mallen. Flyttar hemifrån utan utbildning när han är 16. Idag är han 35 med flera egna företag och är en av skandinaviens kanske världens duktigaste programmerare.<br /><br />Vi har det fint, men jag kan vara lite nervös för Lilleman som räknade till fem 18 månader gammal. Hur ska vi klara att stimulera honom, hur ska vi klara att få skolan att stimulera honom om det visar sig att han har fått Pappis hjärna? Rastlös och klok som en uggla, farlig kombination :)Knaadahttp://knaada.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-17016629339397618682010-01-31T08:57:23.093+01:002010-01-31T08:57:23.093+01:00Jag applåderar dig högljutt och kan precis känna i...Jag applåderar dig högljutt och kan precis känna igen mig hos den lille killen i alla fall på lågstadiet. Hade en lärare (kvinna 50+) som både elever och lärare höjde till skyarna. Vi var däremot ett gäng på 4-5 st elever som gått på Montessoriförskola och hade knäckt det där med lågstadiematten redan innan vi satte vår fot på skolan. Än idag kan min mamma prata om hur underbar fröken Astrid var, men jag kan bara känna någon sorts avsky när jag tänker på hur hon skällde ut oss 4-5 som var understimulerade och räknade i förväg. Precis som du sa...vi blev utskällda jämt och ständigt för att vi, just det, förstörde för övriga klassen. Idioti! Fram för fler lärare á la pedagogik ung-Mångmamman.Mamma Mimmihttps://www.blogger.com/profile/15682895062138277296noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1982514610186276837.post-50981210952741257352010-01-31T02:47:18.687+01:002010-01-31T02:47:18.687+01:00Jadu, det där är en fråga som man kan stöta och bl...Jadu, det där är en fråga som man kan stöta och blöta många gånger. Den svenska skolan tror att de kan stoppa runda barn i fyrkantiga hål för att de ska komma ut på andra sidan och vara lika varandra som bär, kunskapsmässigt oavsett vad de har för förutsättningar från början.<br /><br />Jag har en son med svår damp vilket resulterade i många besök på hans skola. Vilket till slut resulterade i att jag bytte jobbkarriär och for landet runt och "lärde" lärare hur de skulle hantera barn med bokstavskombinationer. <br /><br />Det innebär inte att jag inte kan se att de högpresterande far lika illa som de lågpresterande. När jag bodde i Sundsvall så samarbetade olika föräldrarorganisationer över gränserna så att säga. Jag tillhörde en handikapporganisation men samarbetade mycket med Föräldrar mot Narkotika. Hon som var ordförande där hade en högpresterande son. Han hade börjat testa droger helt enkelt för att han var så uttråkad i den svenska skolan. Man kunde inte stimulera han så han sökte stimuli på annat sätt i stället.<br /><br />Finge jag bestämma så skulle vi ha en skola där man gick i den klass man hörde hemma i oavsett ålder. Alltså att man testades in där man passade. Men det är inte heller politiskt korrekt att tänka så för de skulle ju innebära att barn skulle känna sig utstötta, enligt vissa beslutsfattare. Barn känner sig mer utstötta när de inte hör hemma någonstans, men det är väl för enkelt att fatta för en högre tjänsteman. <br /><br />Usch nu kom jag igång riktigt. Tänk att jag efter alla dessa år fortfarande brinner för dessa frågor.Cickihttps://www.blogger.com/profile/04390674854867397454noreply@blogger.com